Urszula Mlynarska ftm. élő bemutatója

Urszula Mlynarska neve sokak számára nem ismeretlen a fogtechnikus szakmában. Ha máshonnan nem, a Dental-Trade Kft. által szervezett szakmai bemutatókon többen találkozhattak már vele. Azok számára azonban, akiknek esetleg ismeretlenül cseng a név, néhány mondattal bemutatom őt. Urszula lengyel fogtechnikus mester, és már hosszú évek óta sikeresen működteti praxislaborját Varsóban. A kerámia fogművek elkészítését nem csak mesterfokon, hanem teljes elhivatottsággal és komoly szakmai tapasztalattal műveli. Laborjában, amely régóta VITA Masterlab-ként működik, a VITA cég (VITA Zahnfabrik, Bad Säckingen, Németország) kerámiáját használja nap mint nap, már több mint 10 éve. Szeptemberben megrendezésre került Dental-Trade Szakmai Nap alkalmából ismét Budapestre érkezett, hogy egy workshop keretein belül bemutassa a legújabb technikákat, amelyekkel élethű fogpótlást varázsol páciensei szájába.
A bemutató három témát járt körbe, de az alaptémakör a fogművek színhatásának élethű megalkotása volt. Mlynarska asszonytól megtudhattuk, hogy az évek során hogyan alakult át nézőpontja és hozzáállása a fogművek színezésével kapcsolatban. Valljuk be, ezzel talán nincsen egyedül. Sokaknak még ma is egy kényszerűségből alkalmazott, korrekciós eljárás jut eszébe a színezés, festés hallatán. Lehetséges, hogy ez a megítélés a korábban ismert anyagok és technológiák alkalmazása során igaz lehetett. Azonban a VITA AKZENT PLUS színezői használatával ez a munkafolyamat új értelmezést kapott. A VITA AKZENT PLUS színező anyagról mindenképpen tudnunk kell, hogy bármely kerámiából készült fogpótlás esetén tökéletesen alkalmazható. Legyen az réteg- vagy préstechnikával készült, vagy finomszerkezetű földpátkerámia tömbből csiszolt fogmű. Akár belső festésre, akár felületi karakterizálásra is alkalmazható. Amiben teljesen újat nyújt, hogy nem a felületen ideig-óráig megjelenő színhatást kapjuk. A felvitt színező a fogmű kerámia-részecskéi közé bejutva és a fényreégetést követően odarögzülve egy maradandó, egyöntetű, mélyről jövő, természetes hatást mutat.
A VITA Akzent Plus készlet alkalmazási területei
Olyan fogművek esetében, amikor individualizálni szeretnénk a fogakat, és részben vagy akár egészben belső színhatást szeretnénk létrehozni, akkor a VITA AKZENT PLUS színezővel tudjuk ezt megtenni.
VITA Akzent Plus Effect Stains
A készlet 14 darab, különböző színű EFFECT STAINS port tartalmaz. Az ES01-től ES14-ig számozott üvegcsék mindegyikének megvan a pontos felhasználási területe. A fehér ES01 például az éli lezárást szolgálja, amely incizálisan kerül felvitelre. A kék ES11 az approximális élekre kerül vertikális irányban, az ES sorozat többi színének használata függ a létrehozni kívánt fogmű alap színétől. Tehát az EFFECT STAINS sorozat kiváló a felületi színhatások létrehozásához. Alkalmazása történhet akár rétegzés közben, de kerülhet a már elkészült fogmű legfelső rétegére is. Ha kitapasztaljuk, hogy az általunk létrehozni kívánt hatásokhoz mely porok alkalmasak, akkor egy egyszerűbb felrakási szisztéma alkalmazásával rengeteg időt tudunk megtakarítani.


VITA Akzent Plus Body Stains
A VITA AKZENT PLUS készlet további sorozata a BODY STAINS porai, a BS01-től BS05-ig. Ezeket a porokat a fog dentin magjának színmódosításához használjuk. Jellemzőjük, hogy transzlucens, lazúros színezők, melyek színhatása kevésbé markáns, de mégis jelentősen befolyásolja a fog alapszínét. Itt öt por közül választhatjuk ki a nekünk megfelelőt, tónusában igazodva a létrehozni kívánt fogmű színcsoportjához.
Vita Akzent Plus Chroma Stains
A VITA AKZENT PLUS készlet harmadik sorozata a CHROMA STAINS, melynek nevéből is pontosan tudhatjuk, hogy típusai a fogmű színének intenzitását, telítettségét befolyásolják, módosítják. A CHROMA STAINS felhasználásának nagy előnye a reprodukálási lehetőségben rejlik. Vagyis egy színcsoporton belül egyszeri égetéssel egy tónust tudunk mélyíteni a fogszínen. Egy egyszerű átfestéssel például A1-ből A2-t állítunk elő. Fontos, hogy csak azonos színcsoporton belül tudunk lépkedni, színcsoportok között nincs átjárhatóság. A készletben mind a VITA Classical (A, B, C, D), mind a VITA 3D Master (L, M2, M3, R, O) színekhez való porok rendelkezésre állnak.
Ennek az új anyagnak a felhasználási lehetőségével kiküszöbölhető annak a veszélye, hogy az elkészült fogmű a természetes fogazathoz képest való tónusbeli eltérése miatt újra kelljen készíteni a pótlást.
Individualizációs lehetőségek
Ha már színezés, akkor szót kell ejtenünk a teljes anatómikus cirkon koronák individualizációs lehetőségeiről is, amely sokakat érintő kérdés. Hiszen napjainkban egyre elterjedtebb, és közkedveltebb ez a fogpótlás típus. A teljes anatómikus cirkon fogműveket festhetjük, színezhetjük szinterégetést megelőzően, illetve azt követően is. A szinterezés utáni idividualizálásra kézenfekvő megoldás a korábban bemutatott Akzent Plus színező család, a végső kiégetés előtti festéshez azonban a VITA Shading Liquid elnevezésű anyaga felel meg. Ennek felhordása a krétához hasonló, még nyers cirkon vázra, speciális mozdulatokat és ecsetet igényel.
A színezési technika
A bemutatón egy molárison alkalmazott színezési technikát néztünk végig VITA Shading Liquid-del, ahol a csücskök és barázdák színezésén volt a hangsúly. Az incizális élek fehéret a lezáráshoz, a gerinclejtők kéket a traszlucencia jegyében, a csücskök némi sárgát, a barázdák pedig mélyebb tónusú narancsos-barnát kaptak. Ezek a színek szinte percek alatt kerültek fel a megfelelő helyekre, és a végeredmény ámulatba ejtően élethű fogat mutatott. Ezáltal betekintést nyertünk abba a kulisszatitokba, hogy szinterégetés előtt hogyan tudjuk élethűvé, élővé varázsolni az anatómikus cirkon koronánkat. Érdemes megpróbálni!
És végül, de nem utolsó sorban a VITA ENAMIC hibridkerámia individualizációs technikájával ismerkedtünk meg. A VITA ENAMIC az első kettős hálószerkezetű hibrid kerámia, amely optimálisan nyeli el a rágóerőket, megkímélve ezzel a rágóizületet és a meglévő fogazatot. Egy olyan anyagot hoztak létre, mely egyesíti magában a kerámia és a kompozit tulajdonságait. Így lett ez az anyag különlegesen rugalmas, ugyanakkor rendkívül terhelhető is. Ez a fogszínű hibrid anyag a foghoz maximálisan hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, fényvezető képessége is kiváló. Létezik High translucent és Translucent kivitelben. A tartó csonkok állapotától függően javasolt a megfelelő változat kiválasztása.
VITA Enamic korona színezése

Esetünkben a VITA ENAMIC High Translucent tömbből faragott koronához a VITA VM LC FLOW legújabb anyaga került felhasználásra az individualizáció során. A már kifaragott ENAMIC koronát az ún. cutback technológiát követve gyémánt kidolgozó eszközökkel leredukáljuk, előkészítve a helyet a VM LC FLOW anyagának. A korábban már bemutatott paszta kivitelű VM LC -hez képest a FLOW anyaga folyékonyabb, könnyebben kezelhető, lágyabb, de nem folyik el. Először egy speciális bond-anyagot hordunk fel a gőzborotvával megtisztított felületre. Ezt követően kerül a fogműre a színcsoport alapján előre kiválasztott Dentin, az éli részekre az ENAMEL és státusztól függően a WINDOW. Egy speciális műanyag eszközzel építjük fel az anyagokat a kívánt területre.
A több menetben felvitt VITA VM LC FLOW minden egyes rétege után fénypolimerizálást végzünk. Gyakorlott kezekben a folyamat gyors, a szakaszos polimerizálások is minimális időt (1-1 percet) vesznek csak igénybe. Ha sikerült kialakítanunk a kívánt formát és fényjátékokat, a végső fénypolimerizáció lesz a leghosszabb, 10 perces. Ezután már nem igényel a pótlás további munkálatokat.
Összegzés
Záró gondolatként hadd jegyezzem meg, ami számomra a bemutató egyértelmű tanulsága:
A sikeres munka záloga az elhivatott, gondos, gyakorlott kéz, de mindez csak akkor adhat kiváló eredményt, ha a munka során felhasznált anyagok és technológiák is legalább olyan minőségűek, mint az a tudás, amit a mester adott hozzá!
