VITA kurzus Jürgen Freitag ftm. vezetésével – 2018. december
A kerámia leplezés régóta tartó széleskörű alkalmazása mellett egyre inkább elterjedtek a kompozit alapú megoldások a 21. századi fogtechnikában. Vannak olyan indikációk, melyek csak műanyag leplezéssel oldhatók meg, és előfordul az is, hogy egy restauráción belül mindkét anyagot szükséges használni.
A VITA néhány évtizede elindított egy alkalmazási és anyagkezelési szisztémát a hagyományos fémkerámia leplezőanyaga mellett, amely egységesíti és rendszerbe helyezi az általa fejlesztett leplezőanyagokat, függetlenül az indikációs területtől.
A VITA VM koncepció többek között egy olyan feldolgozási és alkalmazási gyakorlatot is magában rejt, mely során a fogtechnikus ugyanabban a szisztémában készíti el a leplezést, legyen szó fémkerámiáról (VM 13), cirkon vázra égetett kerámia leplezésről (VM 9), lítium szilikát (VITA Suprinity PC) koronák és héjak egyediesítéséről (VM 11), vagy fogtechnikai kompozit leplezésről (VITA VM LC). A VITA VM családjába tartozó anyagainak, szortimentjeinek, adalék masszáinak, effekt anyagainak elnevezése is azonos, függetlenül az indikáció szerint alkalmazott anyag típustól, így nem tűnik túl bonyolult feladatnak egy azon restauráción belül eltérő tulajdonságú leplező anyagok használata.
Korábban – 2017 év végén, a VITA Triatlon kétnapos gyakorlati kurzus során – három eltérő típusú leplezés egy restauráción belül történő alkalmazását láthattuk. Célunk az volt, hogy a maximális funkcionalitás mellett megvalósuljon a tökéletes esztétika mind színben, mind formában, karakterben, mind textúrában. A VM 13 fémkerámia, a VM 9 cirkónium vázra égetett kerámia, és a VM LC kompozit leplező anyag használatakor bátran támaszkodhattunk a VM rendszer nyújtotta előnyökre. Mindhárom leplező anyag esetében az effekt masszák, a fluoresszenciáért, opálesszenciáért és transzlucenciáért felelős kiegészítő anyagok megválasztásakor a felrakási szisztéma azonossága miatt nem volt túlzottan nehéz dolgunk, emellett a VITA Akzent Plus színezők széleskörű felhasználhatósága miatt a végső színhatás kialakítása is egységes maradt.
Új, és érdekes kihívásként merült fel a lehetőség, hogy ebbe a szisztémába hogyan tudunk integrálni egy, a VM rendszerbe nem illő leplező anyagot, vajon elérhetjük-e főképp színhatásban és textúrában a tökéletes végeredményt. Választásunk a VITA VMK Master fémkerámiára, a VITA VM LC leplező kompozit anyagára és természetesen újfent Jürgen Freitag német fogtechnikus mesterre esett. Freitag Úr amellett, hogy napi gyakorlatában a legmagasabb szinten alkalmazza az említett két leplező anyagot, végzett vegyészként a kerámia és a kompozit minden egyes apró jellemzőjével és anyagkarakterisztikájával tisztában van.
A továbbképzésnek a Semmelweis Egyetem épületében működő fogtechnikai laborban, az Interdental Studio-ban kaptunk helyet, ahol kifogástalan infrastruktúra állt rendelkezésre.
Az esetválasztás a felső két nagymetsző fog restaurálására esett. A választott fogtípus anatómiai tulajdonságai, méretei, illetve a felületi adottságok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a standard rétegtechnikán túl különböző effekt, és adalék masszákat is alkalmazzunk.
Kezdeti lépésként waxup-ok elkészítése volt napirenden, a bal felső nagymetsző fog anatómikus viaszmintázatát kellett nagy gonddal felépíteni. Ezt követően jobb felső nagymetsző koronasapkáját készítettük elő fémkerámia leplezéshez. A VITA VMK Master fémkerámia leplező anyagát alkalmaztuk, mely nem tartozik a VITA VM szisztémába, azonban alap és kiegészítő anyagai teljes körűen alkalmasak a természetes színhatások, és textúrák reprodukálására. A leplezés egyedi fluoresszenciájának elérése érdekében a Luminary masszát alkalmaztuk az első dentin égetést megelőző lépésben, ezután következett a komplett leplezés kialakítása az ismert anyagok felhasználásával. Az elkészült formát még égetés előtt cutback technológia alkalmazásával előkészítettük az egyediesítésére. Az Enamel, Window és Translucent anyagokkal, illetve a VMK Master fémkerámia jellegzetes effekt adalék masszáival, a Pearl és Opal Traslucent alkalmazásával, a Dentine Modifier óvatos használatával individualizáltuk a koronát. Ezt követően Akzent Plus színezőkkel rögzítettük a végső színhatást, a kívánt és megfelelő árnyalatot.
Fontos volt, hogy színtérkép készítésével mindenki rögzítse, hogy mely effektet, színezőt mely területeken és milyen mértékben használt, hogy a későbbiekben a kompozit leplezés készítésekor pontos végeredményt tudjon elérni.
A kurzus másnapján a karakterisztika és a megfelelő forma ellenőrzésével kezdtünk. A kész fémkerámia koronát figyelembe véve apró módosításokat hajtottunk végre a viaszmintázaton, majd a kész waxup-ot Regofix átlátszó szilikonnal leblokkoltuk. A kompozittal leplezendő fém koronasapkát előkészítést és opákerezést követően visszatettük a modellre, majd a Chroma Plus pasztát alkalmazva rögzítő fény-polimerizációval egy borító réteget készítettünk, mely biztosítja a megfelelő alapot és fluoresszenciát hasonlóan a Luminary égetéshez a VMK Master fémkerámia esetében. Így kiküszöböltük azt is, hogy a koronasapka kontúrja áttűnjön a leplezésen. Ezt követően kialakítottuk a befolyó és légző csapokat a szilikon blokkon, melyet ezt követően rögzítettük a modellen.
A technológia folytatásához a VITA VM LC Flow anyagát használtuk, amely a cirkonnal dúsított VITA leplező kompozit, a VM LC hígan folyó változata. Főképp az Enamel, Window és más adalék masszák tekintetében nagyon előnyös ez a konzisztencia, hiszen akár ecsettel is felhordható, könnyen kezelhető, a kerámia leplezéshez szokott kezek is könnyedén boldogulnak vele. A megfelelő VM LC Flow Dentint beinjektáltuk az öntőnyíláson keresztül a szilikon blokkba, majd polimerizáltuk.
A dentinből kialakított koronát a fémkerámiához hasonlóan cutback technikával készítettük elő egyediesítésre. Az individualizálás ebben az esetben követi a VM rendszerben használatos munkamenetet, azonban az előzetesen készített színtérkép alapján a rendelkezésre álló adalék masszákat be tudjuk azonosítani a fémkerámia esetében használt anyagoknak megfelelően úgy, hogy a végeredmény tökéletes harmonizáljon a VMK Master koronával.
A kerámia koronát figyelembe véve az Enamel, Neutral, Window illetve Effect Enamel megfelelő helyen történt használatával sikerült elérnünk a tökéletes eredményt. A végső színezéshez a VM LC saját színezőit használtuk kevés Window anyaggal keverve nagyon óvatosan, hiszen nagyon intenzív hatású anyagról van szó.
A kurzus végére két tökéletes szóló koronát kaptunk, melyek színben és formában teljes mértékben harmonizáltak egymással úgy, hogy teljesen eltérő leplező anyagból és teljesen eltérő technológiával lettek elkészítve.
Jürgen Freitag fogtechnikus mester útmutatása alapján elmondható, hogy a VITA leplezés-technika használatával lehetséges egy restauráción belül színben, formában, karakterisztikában harmonizáló és természetes pótlásokat készíteni teljesen eltérő típusú és fajtájú leplező anyagok használatával.
Rimóczy Gábor