Színezés mesterfokon a VITA Akzent Plus segítségével

Urszula Mlynarska ftm. élő bemutatója

Urszula Mlynarska fogtechnikus mester
Urszula Mlynarska ftm.

Urszula Mlynarska neve sokak számára nem ismeretlen a fogtechnikus szakmában. Ha máshonnan nem, a Dental-Trade Kft. által szervezett szakmai bemutatókon többen találkozhattak már vele. Azok számára azonban, akiknek esetleg ismeretlenül cseng a név, néhány mondattal bemutatom őt. Urszula lengyel fogtechnikus mester, és már hosszú évek óta sikeresen működteti praxislaborját Varsóban. A kerámia fogművek elkészítését nem csak mesterfokon, hanem teljes elhivatottsággal és komoly szakmai tapasztalattal műveli. Laborjában, amely régóta VITA Masterlab-ként működik, a VITA cég (VITA Zahnfabrik, Bad Säckingen, Németország) kerámiáját használja nap mint nap, már több mint 10 éve. Szeptemberben megrendezésre került Dental-Trade Szakmai Nap alkalmából ismét Budapestre érkezett, hogy egy workshop keretein belül bemutassa a legújabb technikákat, amelyekkel élethű fogpótlást varázsol páciensei szájába.

A bemutató három témát járt körbe, de az alaptémakör a fogművek színhatásának élethű megalkotása volt.
Mlynarska asszonytól megtudhattuk, hogy az évek során hogyan alakult át nézőpontja és hozzáállása a fogművek színezésével kapcsolatban. Valljuk be, ezzel talán nincsen egyedül. Sokaknak még ma is egy kényszerűségből alkalmazott, korrekciós eljárás jut eszébe a színezés, festés hallatán. Lehetséges, hogy ez a megítélés a korábban ismert anyagok és technológiák alkalmazása során igaz lehetett. Azonban a VITA AKZENT PLUS színezői használatával ez a munkafolyamat új értelmezést kapott. A VITA AKZENT PLUS színező anyagról mindenképpen tudnunk kell, hogy bármely kerámiából készült fogpótlás esetén tökéletesen alkalmazható. Legyen az réteg- vagy préstechnikával készült, vagy finomszerkezetű földpátkerámia tömbből csiszolt fogmű. Akár belső festésre, akár felületi karakterizálásra is alkalmazható. Amiben teljesen újat nyújt, hogy nem a felületen ideig-óráig megjelenő színhatást kapjuk. A felvitt színező a fogmű kerámia-részecskéi közé bejutva és a fényreégetést követően odarögzülve egy maradandó, egyöntetű, mélyről jövő, természetes hatást mutat.


A VITA Akzent Plus készlet alkalmazási területei

Olyan fogművek esetében, amikor individualizálni szeretnénk a fogakat, és részben vagy akár egészben belső színhatást szeretnénk létrehozni, akkor a VITA AKZENT PLUS színezővel tudjuk ezt megtenni.

VITA Akzent Plus Effect Stains

A készlet 14 darab, különböző színű EFFECT STAINS port tartalmaz. Az ES01-től ES14-ig számozott üvegcsék mindegyikének megvan a pontos felhasználási területe. A fehér ES01 például az éli lezárást szolgálja, amely incizálisan kerül felvitelre. A kék ES11 az approximális élekre kerül vertikális irányban, az ES sorozat többi színének használata függ a létrehozni kívánt fogmű alap színétől. Tehát az EFFECT STAINS sorozat kiváló a felületi színhatások létrehozásához. Alkalmazása történhet akár rétegzés közben, de kerülhet a már elkészült fogmű legfelső rétegére is. Ha kitapasztaljuk, hogy az általunk létrehozni kívánt hatásokhoz mely porok alkalmasak, akkor egy egyszerűbb felrakási szisztéma alkalmazásával rengeteg időt tudunk megtakarítani.

fogtechnikai cutback technológia
A cutback technológia lépései égetésről-égetésre 

VITA Akzent Plus színező alkalmazása
A VITA Akzent Plus színező alkalmazása különböző fázisokban 

VITA Akzent Plus Body Stains

A VITA AKZENT PLUS készlet további sorozata a BODY STAINS porai, a BS01-től BS05-ig. Ezeket a porokat a fog dentin magjának színmódosításához használjuk. Jellemzőjük, hogy transzlucens, lazúros színezők, melyek színhatása kevésbé markáns, de mégis jelentősen befolyásolja a fog alapszínét. Itt öt por közül választhatjuk ki a nekünk megfelelőt, tónusában igazodva a létrehozni kívánt fogmű színcsoportjához.

Vita Akzent Plus Chroma Stains

A VITA AKZENT PLUS készlet harmadik sorozata a CHROMA STAINS, melynek nevéből is pontosan tudhatjuk, hogy típusai a fogmű színének intenzitását, telítettségét befolyásolják, módosítják. A CHROMA STAINS felhasználásának nagy előnye a reprodukálási lehetőségben rejlik. Vagyis egy színcsoporton belül egyszeri égetéssel egy tónust tudunk mélyíteni a fogszínen. Egy egyszerű átfestéssel például A1-ből A2-t állítunk elő. Fontos, hogy csak azonos színcsoporton belül tudunk lépkedni, színcsoportok között nincs átjárhatóság. A készletben mind a VITA Classical (A, B, C, D), mind a VITA 3D Master (L, M2, M3, R, O) színekhez való porok rendelkezésre állnak.

Ennek az új anyagnak a felhasználási lehetőségével kiküszöbölhető annak a veszélye, hogy az elkészült fogmű a természetes fogazathoz képest való tónusbeli eltérése miatt újra kelljen készíteni a pótlást.

Individualizációs lehetőségek

Ha már színezés, akkor szót kell ejtenünk a teljes anatómikus cirkon koronák individualizációs lehetőségeiről is, amely sokakat érintő kérdés. Hiszen napjainkban egyre elterjedtebb, és közkedveltebb ez a fogpótlás típus. A teljes anatómikus cirkon fogműveket festhetjük, színezhetjük szinterégetést megelőzően, illetve azt követően is. A szinterezés utáni idividualizálásra kézenfekvő megoldás a korábban bemutatott Akzent Plus színező család, a végső kiégetés előtti festéshez azonban a VITA Shading Liquid elnevezésű anyaga felel meg. Ennek felhordása a krétához hasonló, még nyers cirkon vázra, speciális mozdulatokat és ecsetet igényel.  


A színezési technika

A bemutatón egy molárison alkalmazott színezési technikát néztünk végig VITA Shading Liquid-del, ahol a csücskök és barázdák színezésén volt a hangsúly. Az incizális élek fehéret a lezáráshoz, a gerinclejtők kéket a traszlucencia jegyében, a csücskök némi sárgát, a barázdák pedig mélyebb tónusú narancsos-barnát kaptak. Ezek a színek szinte percek alatt kerültek fel a megfelelő helyekre, és a végeredmény ámulatba ejtően élethű fogat mutatott. Ezáltal betekintést nyertünk abba a kulisszatitokba, hogy szinterégetés előtt hogyan tudjuk élethűvé, élővé varázsolni az anatómikus cirkon koronánkat. Érdemes megpróbálni!

És végül, de nem utolsó sorban a VITA ENAMIC hibridkerámia individualizációs technikájával ismerkedtünk meg. A VITA ENAMIC az első kettős hálószerkezetű hibrid kerámia, amely optimálisan nyeli el a rágóerőket, megkímélve ezzel a rágóizületet és a meglévő fogazatot. Egy olyan anyagot hoztak létre, mely egyesíti magában a kerámia és a kompozit tulajdonságait. Így lett ez az anyag különlegesen rugalmas, ugyanakkor rendkívül terhelhető is. Ez a fogszínű hibrid anyag a foghoz maximálisan hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, fényvezető képessége is kiváló. Létezik High translucent és Translucent kivitelben. A tartó csonkok állapotától függően javasolt a megfelelő változat kiválasztása.

VITA Enamic korona színezése

VITA VM rendszer effektmasszái
A VITA VM-rendszerének effekt-masszái is a tökéletes szín-reprodukció eszközei

Esetünkben a VITA ENAMIC High Translucent tömbből faragott koronához a VITA VM LC FLOW legújabb anyaga került felhasználásra az individualizáció során. A már kifaragott ENAMIC koronát az ún. cutback technológiát követve gyémánt kidolgozó eszközökkel leredukáljuk, előkészítve a helyet a VM LC FLOW anyagának. A korábban már bemutatott paszta kivitelű VM LC -hez képest a FLOW anyaga folyékonyabb, könnyebben kezelhető, lágyabb, de nem folyik el. Először egy speciális bond-anyagot hordunk fel a gőzborotvával megtisztított felületre. Ezt követően kerül a fogműre a színcsoport alapján előre kiválasztott Dentin, az éli részekre az ENAMEL és státusztól függően a WINDOW. Egy speciális műanyag eszközzel építjük fel az anyagokat a kívánt területre.

A több menetben felvitt VITA VM LC FLOW minden egyes rétege után fénypolimerizálást végzünk. Gyakorlott kezekben a folyamat gyors, a szakaszos polimerizálások is minimális időt (1-1 percet) vesznek csak igénybe. Ha sikerült kialakítanunk a kívánt formát és fényjátékokat, a végső fénypolimerizáció lesz a leghosszabb, 10 perces. Ezután már nem igényel a pótlás további munkálatokat.


Összegzés

Záró gondolatként hadd jegyezzem meg, ami számomra a bemutató egyértelmű tanulsága:

A sikeres munka záloga az elhivatott, gondos, gyakorlott kéz, de mindez csak akkor adhat kiváló eredményt, ha a munka során felhasznált anyagok és technológiák is legalább olyan minőségűek, mint az a tudás, amit a mester adott hozzá!

Monolitikus cirkon korona színezése
A monolitikus cirkon korona színezésének lépései

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük