DT-Design Academy – digitális fogászati tervező képzés

Az elmúlt időszakban különböző fórumokon egyre hangsúlyosabban megfogalmazódik az igény egy átfogó, digitális fogászati tervező képzés iránt.

A Dental-Trade-nél immár több, mint 8 éve foglalkozunk nyitott CAD/CAM rendszerek forgalmazásával, és ami témánkat érintően még lényegesebb, terméktámogatásával, hibaelhárítással, ügyfeleink problémáinak kezelésével. Úgy gondoljuk, hogy az évek során felgyülemlett szakmai tapasztalat, a CAD/CAM technológia területén fejlesztő partnereinknél eltöltött számos képzés és kurzus mára megfelelő tudásanyaggal vértezett fel bennünket egy saját, hosszú távú digitális fogászati tervező képzés megszervezéséhez és elindításához.

A DT-Design Academy tavasszal meg is nyitotta kapuit a fogtechnikai CAD/CAM tervezés elsajátítására vágyó kollégák előtt. A tanfolyam a napokban ér véget, mely után érdemes picit végiggondolni a tapasztalatokat, levonni a konzekvenciákat, egyfajta számvetést végezni, mi az, ami megfelelően működött, és mi az, ami változtatásra szorul.

A megtervezéskor mindenképpen hosszú távú képzés kialakítását tartottuk jó megoldásnak. 1-2 napos kurzusok nem alkalmasak átfogó ismeretek elsajátítására, és feltétlenül igényelnek egyfajta alaptudást a CAD/CAM témakörben. Az általunk indított DT-Design tervező képzés teljesen kezdő szintről indítja a tematikát, azon fogtechnikusokat, jelentkezőket is vártuk, várjuk tehát, akik még soha nem dolgoztak digitális technológiával. Természetesen akik már tapasztaltabbak ezen a területen, és csak egy-egy részfolyamat megismerésére vágynak, számukra adottak a rövidtávú, 1-2 napos specifikus továbbképzések.

A koncepció

A képzés koncepciója igényel egy fogtechnikai alaptudást. E nélkül a tanfolyam elvégzése értelmetlen, hiszen fogpótlásokat, fogászati segédeszközöket készítünk – virtuálisan. Mivel a résztvevők a fogászat különböző területeiről érkezhetnek, általában eltérő szakmai alapokkal, tudásszinttel rendelkeznek. Az oktatás szervezése kapcsán kulcskérdés, hogy a tervezett tematika, a rendelkezésre álló idő, a hallgatók száma, és fogtechnikai szakmai felkészültsége összhangban legyen.

Ez alapján feltétlenül szükséges egy-egy fogtechnikus szakmai blokkot a képzés anyagába beiktatni annak érdekében, hogy az alapfogalmak, az egymást követő munkafázisok szakmai alapjai tisztázottak legyenek. Hatványozottan fontos az implantációs protetika területén egységes szintet kialakítani, hiszen az ilyen típusú fogpótlások digitális tervezése esetén – például már a munkalap kitöltésekor – áthatolhatatlan falakba ütközhet a felhasználó. A szakismereti alapok átbeszélését független szakértő, Róth Lajos fogtechnikus mester, az Interdental Studio vezetője koordinálta. Elengedhetetlen a digitális munkavégzéshez az ehhez szükséges előkészítés (például a preparálás), a megfelelő megoldások kiválasztása az adott indikációhoz. Ebben a blokkban a hallgatók szakmai ismereteit azonos szintre hozzuk.


A tematika kialakítása

Résztvevők az előadáson

A DT-Design Academy első tanfolyamának résztvevői magas fokú fogtechnikai tudással rendelkeznek, így a szakmai háttér biztosított volt ahhoz, hogy az analóg megoldásokat gond nélkül ültessék át a digitális munkavégzésbe. Nyilván abban az esetben, ha olyan összetételű csoport indul a jövőben, melyet fogtechnikusként is kezdő résztvevők alkotnak, a szakismereti napokra nagyobb hangsúlyt kell fektetni. A résztvevők felkészültségéhez ilyen módon alkalmazkodni tudó tananyag kialakításához 1-2 elemében rugalmas tematika megalkotására van szükség.

A CAD/CAM technológia folyamatos fejlődés, fejlesztés alatt áll, melynek 100%-os követése gyakorlatilag lehetetlen. Gondoljunk csak bele, hogy egy átlagos okostelefon használata esetén is képtelenség az összes funkciót, lehetőséget megtanulni, és a gyakorlatban alkalmazni, főleg úgy, hogy mire elsajátítanánk a zömét, már újabb verzió érhető el, bővített lehetőségekkel, új alkalmazásokkal. Hasonló a helyzet a tervezőszoftverek területén is. A gombkombinációk, funkciók tárháza nagyon széleskörű, bemutatni is nagyon hosszadalmas és szinte lehetetlen, főképp, ha az összes indikáció esetén szeretnénk ezt megtenni, mindezt egy 12 alkalmas tanfolyam ideje alatt. Nagyon fontos tehát, hogy a tematika kialakításakor elsősorban azon mechanizmusok ismertetését építsük a programba, melyek a hallgatók számára alapvető fontosságúak és szükségesek a hatékony tervezéshez. Tapasztalatunk alapján a 12 alkalmas tanfolyam a CAD tervezés elsajátítására – a legegyszerűbb korona tervezésétől egy bonyolultabb implantátumos munka digitális tervének megalkotásáig – egy teljesen kezdő szakember számára nem elegendő idő akkor, ha az oktatási időpontok között a hallgató egyáltalán nem foglalkozik a szoftverrel, a tanult elemekkel. A DT-Design tervező képzésen résztvevők számára feltétlenül biztosítunk lehetőséget az egyes alkalmak közti gyakorlásra, a szoftverhasználatban való elmélyülésre, melynek gyakorlati feltételeit biztosítjuk. A DT-Design fogászati CAD tervező képzésen a 3shape DentalSystem tervezőszoftveren keresztül mutatjuk be az egyes lépéseket, emellett azonban az Exocad szoftver használatának megismerése is a tematika része.


A cél a mindennapi munka megkönnyítése

Oktatási nap a DT-Design Academy-n

A sokéves terméktámogatás és szupport tevékenység kapcsán szembesültünk azzal, hogy a felhasználók problémamegoldó készsége, illetve az erre való hajlandóság erősen alábbhagy, amint a hagyományos fogtechnikai asztal mögül átteszik helyüket egy CAD tervezőállomás mögé. Ez teljesen érthető, hiszen az ismert terep megváltozik, a biztonságos, begyakorolt manuális munkafolyamatokat ezúttal számítógép segítségével kell végigvinni, ami sok esetben igencsak kívül esik a komfort zónán. Egy-egy felmerülő probléma esetén a szupport azonnali riasztása a legkézenfekvőbb, még akkor is, ha a megoldás egy karnyújtásnyira van, és a probléma a telefon kicsengése alatt megoldható lett volna. Az oktatási tematika megalkotása kapcsán ezt feltétlenül szükséges figyelembe venni, muszáj időt szakítani arra, hogy a résztvevőket rávezessük az önálló, egyszerű hibakutatásra és -elhárításra.

Elsősorban fogtechnikusok vagyunk, nem informatikai szakemberek. Az alapvető cél, hogy a korábbi manuális fogtechnikai munkafolyamatokat átültessük a számítógépes tervezés gyakorlatába, emellett azonban feltétlenül szükséges, hogy egy pár alapvető számítástechnikai fogalom, funkció, lépés is a tananyag részét képezze. A mapparendszer felépítésének ismerete, az, hogy hogyan és honnan lehet fájlokat, beállításokat, munkákat, könyvtárakat importálni, beemelni a programba, hogyan, és hová lehet kimenteni, exportálni, beállításokat módosítani, átállításokat végezni, frissíteni, telepíteni, mind-mind fontos eleme az elengedhetetlen ismereteknek.

Nagyon fontos, hogy az oktatás során rögzítjük, hogy a digitális rendszereknek is vannak határai, melyhez a felhasználás során alkalmazkodni kell. Ne várjunk csodát a programtól, mely az alapján fog dolgozni, amit mi készítünk elő számára. Az előkészítések, az adott indikációhoz választott megfelelő munkafolyamatok, az egyszerűségre való törekvés, a rengeteg felesleges kattintás kiküszöbölése mind elősegíti a zökkenőmentes munkavégzést. És bizony előfordulhatnak egyszer-egyszer olyan esetek a mindennapi rutinban, melynek elkészítése hatékonyabban, és egyszerűbben történhet a hagyományos módon, a minőségi elvárások megtartása mellett.


Digitális fogászati eszközök a gyakorlatban

Digitális fogászati szkennelés és tervezés

Az oktatás menetének kialakításakor fontos szempont volt, hogy a résztvevők ne csak tervezzenek, hanem lássák, kézzel foghatóvá tegyék a virtuálisan elkészített munkáikat, emellett megismerkedjenek a rendelői digitalizálódás újdonságával is, így a tematika része volt az intraorális szkenner használata, illetve digitális lenyomatok kezelése a tervezőszoftverben. Nagy hangsúlyt fektettünk a rendelői oldal bemutatására, a fogorvosi igényeket és szempontokat magas szinten képzett fogorvos specialista mutatta be.

Feltétlenül szerettük volna bemutatni a gyártási oldalt is a tanfolyam során, ezért szerepet kapott a Roland DWX-51D marókészülék, a BEGO Varseo S 3D-nyomtató, a készülékekhez tartozó CAM szoftverek, illetve szerveztünk egy külső helyszíni oktatást, melynek vendéglátója a Flex-Dent frézközpont volt Mosonmagyaróváron. A CAM folyamatok bemutatásának elsődleges előnye és célja, hogy már tervezés közben gyártás-orientált munkafolyamatokat végezzünk, olyan virtuális pótlást vagy segédeszközt hozzunk létre, amely az adott marókészülékkel vagy nyomtatóval egyszerűen megvalósítható. Fontos tényező, hogy ezek az elemek ne bonyolítsák, hanem érthetőbbé tegyék a digitális tervezést, így ezek a CAM–re vonatkozó betétek egyszerűek, sematikusak, bemutató jellegűek voltak.


Célunk, hogy a jövő szakembereit képezzük

A DT-Design Academy fogászati tervező tanfolyam életre hívásával sikerült megtennünk az első lépést az elérhető digitális fogászati képzés irányába. Hosszú távú célunk, hogy egy magas színvonalú, független, aktuális, kompakt és a napi munka mellett elvégezhető CAD képzést honosítsunk meg, amely hatékonyan készíti fel a kollégákat a digitális kihívások leküzdésére.

A tananyag folyamatos frissítésével, a tematika optimalizálásával, külső szakemberek folyamatos bevonásával és a minőségi, naprakész oktatási infrastruktúra kialakításával, fejlesztésével tartjuk szinten képzésünk színvonalát.

A jelenlegi 12 hetes képzés napjainkban ért véget, már csak az értékmérő végső feladatsor, a vizsga van hátra hallgatóinknak, majd egy végső összegzés, várhatóan elégedett végzősökkel.

Az első kurzus tapasztalataival, pozitív visszajelzéseivel erősödve várjuk a folytatást augusztusban.

Rimóczy Gábor

Digitális fogászati tervezés

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük